Roorda zet ‘m op!

In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft Roorda Reclamebureau de campagne ‘Zet ’m op!’ ontwikkeld.

Deze campagne is voor het verhogen van vrijwillig fietshelmgebruik van 5% naar 25% binnen tien jaar. De aftrap vond plaats op de Dag van de Fietshelm.

De campagne richt zich op drie specifieke groepen:

  • Ouderen
    Een van de meest kwetsbare groepen bij fietsongevallen.

  • Forenzen
    Regelmatige fietsers, vaak op e-bikes.

  • Ouders van jonge kinderen
    Geven het voorbeeld aan de volgende generatie fietsers.

Op zetjefietshelmop.nl kun je via de postergenerator je eigen Zet ’m op!-poster samenstellen. Je kiest een campagneportret – gefotografeerd door Robin de Puy – en een AI-gegenereerde achtergrond. In een paar klikken maak je een poster die je kunt downloaden, delen of printen.

Ondersteuning door partners

De campagne wordt ondersteund door VeiligheidNL, Veilig Verkeer Nederland, ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, Artsen voor Veilig Fietsen, Interpolis, Verbond van Verzekeraars, en diverse provincies en gemeenten. (veiligheid.nl)

Impact van fietshelmen

In 2024 belandden 74.300 fietsers na een ongeval op de Spoedeisende Hulp, waarvan 12.500 met hersenletsel als primaire verwonding. Het dragen van een helm kan de kans op ernstig hoofd- of hersenletsel met 60% verminderen en de kans op dodelijk letsel zelfs met 70%. (swov.nl)