Roorda vraagt jou om je mening
Een mening. Geen Nederlander zit erom verlegen. Open je socials en de meningen vliegen je om de oren. Ook aan de lunchtafel, in de trein en op school schroomt niemand om zijn of haar mening te delen. Tijdens de Tweede Kamerverkiezing krijgt heel Nederland de kans om die mening daadwerkelijk om te zetten in resultaat. Met jouw stem beslis je mee over jouw toekomst.
Dus laat je mening horen op 29 oktober en ga stemmen.
In opdracht van het ministerie van BZK ontwikkelden we een campagne met als doel het maatschappelijk belang en persoonlijke invloed van stemmen onder de aandacht te brengen. De campagne richt zich op mensen die twijfelen over de impact van hun stem. Het doel is hen te motiveren om gebruik te maken van hun stemrecht.
Joeri Jansen (creatief directeur Roorda): “Nu het vertrouwen in de politiek historisch laag is, is het een nóg grotere uitdaging om mensen te motiveren te gaan stemmen. Daarom laten we in de campagne de actuele zorgen van Nederlanders zien die ze dagelijks met elkaar delen. De enige manier om die zorgen op te lossen, is door je stem ook in het stemhokje te laten horen. Want als je niet stemt, gaat die kans sowieso verloren.”
Extra aandacht voor jongeren
Jongeren vormen een belangrijke doelgroep binnen deze campagne. Voor een aantal is dit de eerste keer dat zij mogen stemmen, een ervaring die vaak bepalend is voor hun toekomstig stemgedrag. Wie al jong leert gebruik te maken van zijn stemrecht, ontwikkelt eerder een gewoonte om actief deel te nemen aan de democratie. Uit meerjarig onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt bovendien dat jongeren, ondanks hun beperkte ervaring, sterk gehecht zijn aan democratie en de vrijheid van meningsuiting.