Roorda recyclet ‘Afscheid’ van Xander de Buisonjé

Slechts een op de zeven Nederlanders weet dat de koelkast het meest energieslurpende apparaat in huis is. Door het inleveren van hun oude koelkast kunnen Nederlanders in theorie 400.000 ton CO2-uitstoot en veel geld op hun energierekening besparen. In opdracht van Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (OPEN), APPLiA Nederland en de Wecycle-inleverpunten ontwikkelden we een campagne waarin koelkastbezitters worden opgeroepen afscheid te nemen van hun oude koelkast.

Voor de campagne recyclede we Xander de Buisonjé’s grootste hit ‘Afscheid’. In deze nieuwe versie neemt Xander niet afscheid van zijn geliefde maar van zijn energieslurpende koelkast. In de apotheose van het nummer legt hij uit waarom het nu echt tijd is om afscheid te nemen. Wie een oud exemplaar inlevert krijgt namelijk €35,- korting bij aanschaf van een nieuw, duurzaam apparaat. Als aftrap van de campagne bracht Xander de Buisonjé zijn gerecyclede versie live in de Milieustraat in Soest tijdens een exclusief miniconcert waar fans alleen welkom waren in gezelschap van hun oude koelkast.