Onze nieuwe opdrachtgever Stichting NethWork heeft onze ogen geopend voor de goed bewaarde geheimen van het Westland. De plek waar onze tuinbouw al decennialang werkt aan oplossingen voor het voedselprobleem, met een blik gericht op de natuur. Intuïtief wetende dat daar de oplossingen liggen in plaats van het probleem. De natuur inspireert niet alleen deze ondernemers maar ook onze wetenschappers in Wageningen. Hieruit ontstaan oplossingen die de planeet verrijken. Klimaatpositief in plaats van klimaatneutraal.
Onder het motto EatThis presenteren we deze aanpak als een blauwdruk voor veel meer oplossingen voor de uitdagingen waar we nu voor staan. Samen willen we de doemdenkers, politici, magistraten, ondernemers, studenten, consumenten en producenten inspireren en uitnodigen om mee te denken en te luisteren en leren van elkaar en de natuur.
Deze uitnodiging lanceerden we eind februari in New York onder het thema Eat This. Een provocerende oproep en video die als eerste aan de partners en relaties van NethWork werd gepresenteerd bij de opening van Countryside, The Future. De tentoonstelling van Rem Koolhaas in het Guggenheim museum. In deze tentoonstelling laat Koolhaas de bezoekers ook nadenken over oplossingsrichtingen die bepalend zijn voor de toekomst van onze planeet. Nederlandse tuinbouwondernemers en toeleveranciers tonen er hoe de tuinbouw oplossingen biedt voor de mondiale maatschappelijke vraagstukken. Als campagne kick-off plaatsten we een tomatenkas pontificaal op de stoep van het Guggenheim museum.

Twee maanden later ziet de wereld er totaal anders uit. New York, inmiddels het epicentrum van corona, zit in lockdown en de bewoners gaan door een diep dal. Maar de natuur laat zich niet lockdownen. De natuur doet wat het moet doen en dus oogsten we in het paasweekend in dat donkere dal, onze eerste tomaten.
Het oorspronkelijke plan was om het grootste deel van de oogst via vrijwilligersorganisatie City Harvest te verspreiden onder de daklozen van New York. Het andere deel zou worden verwerkt in de salades en andere gerechten van het restaurant van het museum. Dit laatste lukte niet omdat het museum uiteraard is gesloten. Het eerste deel van het plan is wel uitgevoerd. De daklozen hebben gezonde voeding nu meer nodig dan ooit. Het deel van de tomaten dat niet naar het restaurant gaat, zal als voedzaam tussendoortje aan het zorgpersoneel in New York worden uitgedeeld.
Maar hoe donker de dagen in New York ook nog gaan worden, ons fel paarse licht zal op 5th Avenue blijven schijnen en de natuur zal haar werk blijven doen. Zo is een provocerend statement twee maanden later een baken van hoop geworden voor de New Yorkers en hopelijk een bron van inspiratie en een nieuwe koersbepaler voor ons allen.