In eerste instantie waren wij best verrast toen twee officieren van justitie bij Roorda solliciteerden voor een stage. Uiteindelijk bleek het een zeer slimme infiltratie techniek om bij Roorda een strategie en creatief idee te ontvreemden. Wij zijn zelf ook niet vies van onconventionele manieren om campagnes te ontwikkelen, daarom kunnen we deze brutale actie wel waarderen. Daarnaast is het natuurlijk een groot compliment dat onze campagnes blijkbaar zo opvallen dat zelfs Justitie bij ons in de leer komt.
De signalen voor de aanwezigheid van een drugslab in de buurt, vooral de opvallende geur, worden onbewust opgemerkt maar niet direct gekoppeld aan drugslabs en dumpingen. Met de lancering van een eigen parfum zorgen Roorda en het Openbaar Ministerie dat burgers dit belangrijkste signaal kunnen herkennen. Via de nieuwe campagne ‘XTC, daar zit een luchtje aan’ brengt het OM deze geur onder de publieke aandacht met de introductie van een nieuw parfum: XTACY.
Zoals het bij de introductie van een nieuwe geur gemeengoed is, stond er in een drukke winkelstraat een flitsend promoteam klaar om zoveel mogelijk mensen te laten ruiken. Het team vroeg aan de Bosschenaren of zij een bijzondere nieuwe geur, met veel vleugjes anijs, wilden testen en wat ze er van vinden. Vervolgens kregen zij er meer uitleg over. Zo verspreidde de geur zich in sneltreinvaart door de provinciehoofdstad. Premier Rutte mocht als eerste de nieuwe geur van de officieren van Justitie in ontvangst nemen.
De actie haalde alle landelijke pers. Van het acht uur journaal, de voorpagina van de Telegraaf, het jeugdjournaal, Vice en zelfs PowNed mochten we te woord staan. En niet alleen de Nederlandse pers was lovend over onze stunt. Onder andere TheTimes, ElPais, TheSun, Esquire Kazachstan schreven erover en zelfs in Taiwan en Japan haalden wij het nieuws.