Roorda gaat dranquilo

De meeste mensen weten wel dat het gezonder is om bewust om te gaan met alcohol. Toch is het niet altijd eenvoudig om dat ook daadwerkelijk te doen, bijvoorbeeld door even niet te drinken tijdens een avondje met familie of vrienden. Met de nieuwe publiekscampagne Dranquilo gaan we Nederlanders aanmoedigen om hun drinkgewoontes te doorbreken.

Het is voor het eerst sinds de jaren ’90 dat de overheid een campagne start om bewuster om te gaan met alcohol. De Dranquilo campagne laat zien dat geen of minder alcohol drinken heel normaal is en dat je niet buiten de groep valt als je niet meedrinkt. Dranquilo doen, is gezond! De term dranquilo komt van het Spaanse woord ‘tranquilo’, wat ‘kalm aan’ betekent. Als je – korter of langer – geen alcohol drinkt, kun je dat aangeven door te zeggen: “Ik ben dranquilo.” of “Vanavond doe ik lekker dranquilo”. In ruim 10 commercials komen verschillende doelgroepen en sociale settings voorbij. Van plattelands jongeren, randstedelijke hipsters, Gooise vrouwen, studenten tot 55+ers. In elke situatie kiest de hoofdrolspeler er bewust voor om Dranquilo te blijven. Een rondje, een avond of een maand. Omdat Dranquilo voor iedereen anders is, hebben we een campagne gemaakt met niet één identiteit. Elke uiting heeft een ander Dranquilo logo.