Blog

Waarom ChristenUnie ‘theaterliefhebbers’ target en de BBB Hazesfans

Geen illusies, via microtargeting wordt je psychologische profiel waarschijnlijk al gebruikt voor politieke beïnvloeding op social media.

Door Floor Busch en Ibi Baggerman
20 November 2023. Gastblog Adformatie

Lees het volledige artikel op adformatie

Waar laat jij je door beïnvloeden bij het maken van een keuze in aanloop naar de verkiezingen? Door een goed gevoel dat je bij een partij hebt? Een overtuigend debat? De hond van een bepaalde partijleider? Een overtuigende rode stropdas? Grote kans dat er nóg een onbewuste stille kracht van invloed is op jouw keuze: microtargeting. Politieke partijen gebruiken dit om jou specifiek te bereiken.

Micro-wat?

Microtargeting is een marketingstrategie waarbij reclame en berichten volledig gepersonaliseerd kunnen worden. Door middel van AI worden grote hoeveelheden persoonlijke data geanalyseerd. Deze data komen voornamelijk van social media, zoals Facebook- en Instagram-profielen. De vrienden die je toevoegt, je zoekgedrag, persoonlijke voorkeuren, profiel-, locatie- en betalingsdata zijn hier allemaal onderdeel van.

Op basis hiervan wordt een psychologisch profiel gemaakt en dit wordt vervolgens gebruikt om bijvoorbeeld te voorspellen welke schoenen je in de sale wilt scoren tijdens Black Friday of welke politieke partijen je overweegt.

Dit werkt zo goed, omdat...

Lees verder op Adformatie
  • Cases
  • Werk
  • Over ons
  • Pers
  • Contact
  • Vacatures
  • Tabula Rasa
info@roorda.nl Gillis van Ledenberchstraat 108, 1052 VK Amsterdam

Roorda werkt samen met Tabula Rasa. Je vindt ons op Gillis van Ledenberchstraat 108 in Amsterdam.

Contact

Bel met Hans Bauman op 020-664 88 11, of mail hans.bauman@roorda.nl

Of vind ons op

Informatie

  • Cases
  • Werk
  • Over ons
  • Pers
  • Contact
  • Vacatures
  • Tabula Rasa
© Roorda Reclamebureau Amsterdam 2025 Jobs Privacy Policy Cookies