25 jaar Bob

Gouden Esprix

25 jaar Bob

Met onze ‘Top. Jij blijft Bob.’ campagne eren we de Bob die volhoudt. Dat vonden niet alleen wij een goed idee maar ook de Esprix jury. Zij eerden óns volhouden met een Gouden Esprix.

Wat Bob zo effectief maakt? Hij blijft zichzelf, net als Roorda. Consistent in gedrag, boodschap, toon en stijl. En altijd met een knipoog. Bob is reclame zoals reclame bedoeld is: helder, herkenbaar en doeltreffend. Met korte, krachtige regels die bewust rijmen — en daardoor resoneren als een malle.

Video poster: creatieve_reel_bob_esprix (1080p) GOUD
Bekijk Video

Al sinds 2001 staat Bob voor: geen alcohol als je nog moet rijden.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat haalde het merk Bob in 2001 vanuit België naar Nederland. Roorda ontwikkelde daarop de iconische campagne ‘Bob jij of Bob ik?’. In tegenstelling tot België, waar Bob als held werd gepositioneerd, kozen wij voor een andere benadering. Geen angstaanjagende beelden, maar een sociale normcampagne, waarin de corvee-gedachte centraal stond: de Bob is degene die iedereen veilig thuisbrengt.

Bob is misschien wel het eerste — en zeker het langstlopende en meest bekende — merk voor overheidscommunicatie en gedragsverandering. Niet tijdelijk, maar al bijna 25 jaar consistent, sympathiek en effectief. En dat succes reikt ver: Bob kreeg zelfs een plek in de Dikke Van Dale.