alleen samen

Alleen samen krijgen we corona onder controle

De coronacrisis is van ongekende omvang en nieuw voor iedereen. Bovendien veranderen de omstandigheden voortdurend, waardoor maatregelen steeds moeten worden aangepast. Dat maakt het een uitdaging om zoveel mogelijk mensen te simuleren zich aan de maatregelen houden. Want juist die collectiviteit in ons gedrag is nodig om te voorkomen dat het virus zich verspreidt en kwetsbare mensen getroffen worden.

Om corona onder controle te kunnen krijgen moesten we opeens 1,5 meter afstand houden, geen handen meer geven, thuisblijven en geen bezoek meer ontvangen. Hierdoor moesten we ineens vrijwel alles ‘alleen’ doen. Maar omdat we plotseling allemaal, alleen thuis zaten verbroederde dat ook enorm. We beseften ons dat deze tijdelijke isolatie alleen effectief zou zijn als we ons er allemaal aan zouden houden. Kortom we waren verbonden in het alleen zijn. alleen samen.
Deze twee elementen vormen een paradox, waarbij alleen thuis zitten en afstand van elkaar houden op gespannen voet lijkt te staan met het samen doen. Van de spanning die deze paradox oplevert maakten we gebruik in de campagneregel: ‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’.

Met de campagnes informeren we over het belang van ‘alleen’ (1,5 meter afstand houden, thuis/binnen blijven en geen bezoek ontvangen) en stimuleren we mensen tegelijkertijd om zich aan de maatregelen te (blijven) houden door in te spelen op het sterk gegroeide collectiviteitsbesef. Het ‘samen’ is dus minstens zo belangrijk in de campagne. Daarbij benadrukten we in alle gevallen dat het grote doel was om jezelf, maar vooral ook je dierbaren te beschermen (winstframe). Opa’s, oma’s en kinderen kwamen nadrukkelijk in beeld, maar altijd positief en zonder angst aan te jagen. Daarbij toonden we in alle uitingen werden ook goede en inspirerende voorbeelden: hoe hou je anderhalve meter afstand in de supermarkt, hoe sport je als je thuis moet blijven, hoe zorg je dat oma niet verpietert, etc. (sociale invloed). En gaven we ook aan dat we – en vooral ook anderen- het heel goed begrepen als het wel eens mis ging of als je het lastig had (empathie).

 

Meer cases

reclame Eat This

Eat This 

reclame alleen samen

alleen samen 

reclame dranquilo

dranquilo 

reclame Xtacy

Xtacy 

reclame Vuurwerkbril

Vuurwerkbril 

reclame Van een chatbot een experience maken

AccorHotels 

reclame Knalplanga

Knalplanga 

reclame g’woon een goed verhaal

gwoon 

reclame Afscheid van een icoon

vanAnaarBeter 

reclame Case 15 jaar BOB: Roorda geeft een rondje

15 jaar BOB 

reclame Druk maken om niks

D-reizen 

reclame Bont voor dieren

Bont voor Dieren 

reclame Peukie? Nou nee!

Peukie? 

reclame Case Rookvrije Horeca: recht tussen de longen

Rookvrije Horeca 

reclame 5 jaar NIX

NIX18 

reclame Case 18 jarigen: geen traditioneel middel te bekennen

18 jarigen 

reclame Case Proefdiervrij: de slimme cosmetica App

Proefdiervrij 

reclame Case Friesland Bank: hoe het heurt

Friesland Bank 

reclame Case Unicef: over kinderen en arbeid

Unicef 

reclame Case Donorjournaal: nieuwer dan nieuw

Donorjournaal