Sinds 1 januari 2017 heeft het Openbaar Ministerie de bevoegdheid om gebruikers van geweld in combinatie met drugs of alcohol zwaarder te straffen. Aan Roorda de schone taak om hooligans en andere geweldplegers op de hoogte te brengen van deze voor hen best wel relevante wetsverandering.
En die taak is knap lastig, want deze groep luistert bijvoorbaat niet naar boodschappen van de overheid. Hoe bereik je ze dan wel? Met een persoonlijke boodschap van een nabij en invloedrijk persoon. Hun bloedeigen moeder.
Op basis van kijkgedrag hebben we een serie mobile video’s getarget op YouTube en Facebook. In deze video’s zien we een gevechtssituatie rondom voetbalwedstrijden en uitgaansleven. De video’s hebben een titel die past tussen de sensationele matpartijen die de doelgroep graag bekijkt en de locatie waar de kijker zich op dat moment bevindt. Dus bijvoorbeeld in De Kuip of op het Rembrandtplein. Net wanneer er in de video rake klappen dreigen te vallen verschijnt er SMS-je van hun moeder in beeld.
Outdoor
