Roorda wint de Zilveren Esprix voor NIX.

Normaal schrijven we zelf altijd de weloverwogen, intelligente, spitsvondige, en geniale teksten bij Roorda. Maar voor deze keer laten we die eer graag aan de Esprix-jury:

“Gedragsverandering omtrent alcoholconsumptie lijkt doorgaans een mission impossible, maar met ‘NIX is de afspraak’ is een knap resultaat geboekt: binnen een jaar is deze uitspraak echt een begrip geworden. De campagne was echt overal zichtbaar. Het is een belangrijke maatschappelijke case, gericht op een lastig probleem. Daarbij draaide het om de strategische keuze: gaan we voor minderen of voor nul? Het is stoer om dan heel duidelijk voor nul te kiezen. Het is een helder doel.

Ook sterk is de keuze om ouders aan te spreken op het maken van een duidelijke afspraak met hun kinderen: dat is minder vrijblijvend dan de jongeren zelf aanspreken om het toch maar niet te doen. Het is een mooie ronde case, waarbij de executie goed is gedaan. De afspraak is een BOB-achtig slimmigheidje en werkt ook navenant. De term ‘NIX’ blijft hangen. Het is lastig om twee verschillende doelgroepen te willen bereiken, het lijkt erop dat er toch vooral is gefocust op ouders. Met succes, want een belangrijk bereikt doel is het gegroeide aantal ouders dat afspraken maakt met hun kinderen (van 21 naar 31%). Dat is een overtuigend resultaat. De campagne was ook acceptabel voor jongeren en heeft daar eveneens tot gedragsverandering en bewustwording geleid.”