Dat 18 jarigen moeilijk te beïnvloeden zijn is geen geheim. Daarom pakten we deze ongrijpbare groep voor de nieuwe donorcampagne aan via populaire influencers.
Voorafgaand aan het creatieve proces testten we onder jongeren welke boodschapstrategie hen het meeste aansprak. Zo werd de boodschap ‘Meer dan 60.000 18-jarigen hebben zich vorig jaar geregistreerd’ getest (sociale validatie), of dat de boodschap ‘Als jij een donorhart nodig zou hebben, zou je dat toch ook willen ontvangen?’ (wederkerigheid) de meest overtuigende strategie was. Echter de boodschap “Als er genoeg donoren zijn, hoeft er niemand meer dood te gaan die op een donororgaan wacht” (winstframing) bleek de jongeren uiteindelijk het meeste aan te spreken.
Met de wetenschap dat jongeren digital-minded wezens zijn, hebben we gekozen om de boodschap door influencers te laten vertellen. Een boodschap die specifiek is toegepast op het kanaal waar de jongeren worden bereikt; YouTube en Facebook. Geheel in hun eigen vlogstijl vertellen populaire influencers Sophie en Kelvin dat wachten altíjd lang duurt. Helemaal als het om een preroll gaat waar je doorheen moet voordat je je YouTube filmpje kunt bekijken. Maar er zijn meer mensen die wachten: op een donororgaan bijvoorbeeld. Bekijk hier de filmpjes met de influencers die de 18 jarigen moeten influencen om donor te worden.