Recente onderzoek leert ons dat de campagne van NIX ervoor zorgt dat steeds minder jongeren gaan roken. Met uitzondering van MBO scholieren. Die blijven ongestoord door paffen. Daarom maakten Roorda en de gedragsstrategen van Tabula Rasa in opdracht van het VWS een campagne om te zorgen dat ook die jongeren zich niet meer laten verleiden door een peuk.
Dit deden we in samenwerking met Dylan Haegens. Hij maakte een vlog met 10 redenen om niet te roken. En met succes, want zijn vlog werd meer dan een miljoen keer bekeken. Bovendien gaf hij op social media veel aandacht aan de ondersteunende campagne; Peukie? Nou… Nee.
Zo lieten we niet alleen zien wat de nadelen van roken zijn, maar ook dat het beter (en heel normaal) is om ‘nee’ te zeggen. Of eigenlijk: Nou… Nee! De campagne werd online gevoerd en via schoolboards ondersteund. Deze schoolboards haakten in op de populaire faceswap functie op Snapchat.
Waarom deze campagne zo ruimschoots werd bekroond ziet u in de casefilm.
10 redenen om niet te roken - Dylan Haegens
