25 jaar Roorda Reclamebureau

Dit jaar viert Roorda haar 25 jarig bestaan. En wie jarig is trakteert. Roorda doet dat met een boekje van eigen deeg. Een machtig boekje van bijna 300 pagina’s.

Het 25 jarig bestaan van Roorda is een mooi moment om terug te kijken op een kwart eeuw zelfstandig reclame maken. Er is een hoop veranderd en gelukkig ook veel gelijk gebleven. Van MAD MEN naar MATH MEN zoals klant van het eerste uur, Erik van Engelen het omschrijft. 25 opdrachtgevers doen openhartig uit de doeken hoe spraakmakende campagnes tot stand zijn gekomen. Hoe er werd geknokt met creatie over concepten, met account over budgetten en met strategie over de koers.

Je leest er alles over in 25 JAAR KLANT: 25 Sterke verhalen over nog sterkere merken.

Alle 25 hoofdstukken geven een kijkje achter de schermen en typeren de samenwerking tussen bureau en klant. Zo is er De eerste klant, De verdwenen klant, De vies van supersnelle reclamejongens klant, De geitenwollen sokken klant, maar ook De Tinder klant, De klant die nooit klant werd en De klant die met ons het bed deelde.

25 JAAR KLANT is ontwikkeld in samenwerking met journalisten Astrid Prummel en Allard Frederiks (Out in the Open). Zij spraken o.a. met ondernemers Jan van Den Broek (Dirk) en Henny Westland (Maaslander), ex-politicus Martin van Rijn (NIX18) en topmarketeers Erik van Engelen (Eneco) en Ronald van Amerongen (Grolsch). Vormgevers Leon Bloemendaal en Patricia Dekkers tekenden voor de vormgeving.

 

De eerste klant: Rambol en Roorda

Erik van Engelen en Roorda beleefden 25 jaar geleden samen een paar cruciale ‘eerste keren’. Hij was met Rambol de eerste klant van Roorda en Roorda was ook het eerste bureau dat hij eruit gooide. Rambol was de eerste klant die Roorda verloor. In die 25 jaar veranderde het reclamevak radicaal. Van Mad Men naar Math Men.

Als Erik van Engelen aan Roorda terugdenkt, denkt hij vooral aan de boze brief die Eugène hem stuurde nadat hij namens Rambol de relatie met het bureau had opgezegd. De brief telde minstens acht kantjes en Eugène had waarschijnlijk wat borrels naar binnen getikt voordat hij was gaan schrijven. Want het was een brief waar de honden geen brood van lustten, dat weten ze bij Roorda ook nog wel. Met teksten als ‘Dit is de grootste fout die jullie in je carrière kunnen maken’ en ‘Het wordt niks meer met dat kaasje en met jullie marketeers’.

Eén zin is Van Engelen zelf woordelijk bijgebleven: ‘Jullie zitten vast in de auto van Amsterdam terug naar Brussel te vloeken over dat klote eind dat je naar het bureau moest rijden en weer terug.’

Lees het hele hoofdstuk

Dirk, bekentenissen van een koopman

De relatie tussen Dirk en Roorda begon met een ontmoeting tussen de Amsterdamse koopman Jan van den Broek en de recht­geaarde reclameman Eugène Roorda. Zes jaar lang daagden ze elkaar uit en waren ze aan elkaar gewaagd. De reclameman schreef er in 2006 een spraakmakend boek over: Kogelharde spruiten.  Nu doet de koopman zijn verhaal.

Over waar ze elkaar voor het eerst ontmoetten, lopen de lezingen uiteen.

In Kogelharde spruiten rept Eugène Roorda van een borrel bij een gemeenschappelijke kennis. Maar in de herinnering van Jan van den Broek, destijds de baas van alle Dirk-supermarkten en de oudste zoon van oprichter Dirk van den Broek, ontmoette hij Eugène Roorda voor het eerst op de nieuwjaarsreceptie van diens eigen Roorda Reclamebureau. Het was 1998. Van den Broek ging nooit naar feestjes van reclamebureaus, maar besloot dat deze keer wel te doen omdat hij wist dat hij er een paar concurrenten zou treffen met wie hij weer eens zou kunnen bijpraten. Bovendien was het in de Vondelkerk, waar hij dichtbij woonde en nog nooit was geweest.

Lees het hele hoofdstuk

BOB-campagne: voor goed gedrag moet je bij Roorda zijn

Geen campagne heeft het gedrag van de Nederlandse automobilist zo effectief veranderd als de BOB­campagne. En hij werkt nog steeds, ook zestien jaar na dato. BOB zette een nieuwe norm neer voor gedragsgerichte overheidscampagnes en voor verkeersveiligheidscampagnes in het bijzonder.

Sinds de introductie, eind 2001, van ‘BOB jij of BOB ik?’ weet vrijwel iedereen in Nederland dat alcohol en verkeer niet samengaan. Het is terug te zien in de cijfers: waar in 2002 nog ruim 4 procent van de gecontroleerde automobilisten in weekendnachten een te hoog alcoholpromillage (meer dan 0,5 promille) bleek te hebben, was dit percentage gezakt naar 1,7 procent in 2015. De slogan werd binnen de kortste keren opgenomen in de Dikke Van Dale. In 2003 werd de campagne bekroond met een Effie, verschillende SAN-Accenten volgden. BOB was en is een begrip.

Lees het hele hoofdstuk

Hoe Friesland Bank kwam, zag, overwon en ten onder ging

Reclame werkt. Dat heeft Roorda ruimschoots aangetoond met de campagne voor Friesland Bank. De nuchtere Friezen veroverden Nederland. Op het toppunt van de kredietcrisis hengelde de kleine Friesland Bank rond 1,3 miljard euro aan spaargeld binnen. Met de hulp van Jort Kelder, die zijn ‘vriendjes in Leeuwarden’ graag te hulp schoot door zijn gezicht aan de campagne te lenen. Dat de klant uiteindelijk toch de deur moest sluiten, was helaas een primeur voor Roorda.

In 2008 waaide de kredietcrisis in toenemende hevigheid over uit Amerika. Daar ging Friesland Bank in eerste instantie vrij soepel doorheen. Ga maar na: in tegenstelling tot veel concurrenten had de bank nauwelijks buitenlandse beleggingen. Laat staan dat ze belangen had in risicovolle Amerikaanse rommelhypotheken.

Lees het hele hoofdstuk

Tempo-Team & de Pitch van het Jaar 2015

In het voorjaar van 2016 won Roorda een van de meest controversiële bureaucompetities van de afgelopen tien jaar. De ‘Pitch van het Jaar 2015’, zegt evenveel over de onverschrokken eerlijke aanpak van Tempo-Team, dat hem organiseerde, als over de winnaarsmentaliteit van Roorda. Alsof ze voor elkaar gemaakt waren, zo vonden de twee elkaar in vasthoudende vastbeslotenheid.

Zoektocht

Nu kunnen ze er smakelijk over vertellen, maar toen het gebeurde waren ze flabbergasted. Merel Gorter, Brand Manager Tempo-Team, en Joost Heeroma, PR-Manager Randstad Groep Nederland, herinneren zich 24 december 2015 als de dag van gisteren. Ze stonden met hun namen en e-mailadressen vermeld in de oproep waarmee Tempo-Team twee dagen eerder, via de vakpers, de ganse reclamebureauwereld had uitgenodigd voor een kennismaking. Reclamebureaus konden zich vóór 14 januari 2016 aanmelden door een mail te sturen naar Merel of Joost, zo stond in het bericht. En: bureaus mochten de kennismaking naar eigen smaak invullen. Van een standaard bureaupresentatie tot een creatieve invulling van het merk; alles was mogelijk.

Lees het hele hoofdstuk

Ben jij de volgende klant? Vraag hier gratis het boek aan.

Joeri Jansen op BNR over '25 Jaar Klant'